Persbericht Duurzaam Dichten Poëzieprijs 2013

Vijf wereldpremières

Amsterdam 17 januari 2013 – Een sprankelende middag met singer-songwriters, kunstenaars en nieuwe muziek belooft de uitreiking van de Duurzaam Dichten Poëzieprijs op 3 februari te worden. Celine Cairo, orkest AYSO, orgelpionier Jacob Lekkerkerker, beeldend kunstenaar Dirk Vis en operazangeres Madieke Marjon werken mee. De uitvoeringen zijn wereldpremières: de liedjes en liederen werden speciaal voor de gelegenheid geschreven op tekst van de winnende gedichten. Het programma is op zondag 3 februari van 15.00 tot 17.00 uur in de Amsterdamse Mozes & Aäronkerk aan het Waterlooplein.

Hoogtepunt van de middag is de uitvoering van het winnende gedicht door zanger dyzack (Erik Hofland), de gitaarvirtuoos uit Den Haag. Extra bijzonder is dat singer-songwriter Celine Cairo (22) het beste gedicht van een scholier zingt. Zelf trad ze als 19-jarige al in Carnegie Hall op. Haar betrokkenheid is geen toeval. Duurzaam Dichten is een crossover-project tussen kunst en duurzaamheid, en Celine is ambassadeur van het groene consumentenplatform Nudge.

Meer informatie
Het thema van de Duurzaam Dichten Poëzieprijs 2013 is: Levenskunst voor een bewoonbare aarde. 260 gedichten kwamen er binnen, van 160 dichters uit heel Nederland en zelfs van de Antillen. Een vakjury maakte zijn keuze, waarna de vijf musici snel aan de slag moesten: in een maand zetten zij de teksten op muziek. Voor componisten Anna van Nieukerken en Noortje Braat was dat een extra grote klus omdat hun lied wordt uitgevoerd door het Amsterdam Youth Symfony Orchestra (AYSO). Jacob Lekkerkerker, organist van de Oude Kerk in Amsterdam, ‘scratcht’ zijn compositie die vertolkt wordt door de jonge mezzosopraan Madieke Marjon. Andere medewerkenden zijn de Zondagsschilders die bijna 70 schilderijen maakten, geinspireerd door de gedichten en VN-Jongerenvertegenwoordiger Liset Meddens die een column uitspreekt en de Winteracademie van het Mozeshuis, gewijd aan het onderwerp Levenskunst.

Van 13.30 tot 18.15 uur is de zaal open voor publiek. Voorafgaand aan het officiële programma kunt u luisteren naar optredens van orkest AYSO en de expositie van de Zondagsschilders bezoeken. Ook is er een bescheiden duurzaamheidsmarkt, waar duurzame bedrijfjes zichzelf presenteren, onder andere de bedrijven die in natura sponsoren. Want dichters konden niet alleen hun gedicht op muziek winnen, maar ook op een duurzaam biertje of een eko-kussensloop.

1 februari: bekendmaking genomineerden
De Duurzaam Dichten Poëzieprijs bestaat uit meerdere prijzen: een algemene, een scholieren- en een stadsdichtersprijs. Op 1 februari 2013 zal bekend worden gemaakt wie voor een van de prijzen in aanmerking komt. Dit gebeurt tijdens een feestelijke bijeenkomst met muziek en gedichten, in zaal de Gelagkamer aan de Nieuwe Herengracht 18 in Amsterdam. Tijd: 16.00 – 17.30 uur. Zaal open: 15.00 – 19.00 uur, consumpties voor eigen rekening.

Achtergrond
De jury van de Duurzaam Dichten Poëzieprijs bestaat uit enkele vakdeskundigen, onder wie oud-voorzitter van de VSB-prijs Theo de Boer en poëzierecensent Janita Monna (dagblad Trouw).
De prijs werd in het leven geroepen door vrijwilligers uit de Protestantse Kerk Amsterdam, die een eigen bijdrage willen leveren aan de Week van de Poëzie; ze combineren dit met hun wens om zich in te zetten voor een bewoonbare aarde. Duurzaam Dichten zet mensen aan het denken over de omgang met deze planeet, en levert daarbij nieuwe muziek en kunstwerken op. Kom het dus beleven op 3 februari!

Partners die de kosten helpen dragen: Leerhuis Amsterdam, donateurs.
Partners die meewerken de gedichten te publiceren: Brouwerij De 7 Deugden, De DakDokters, De Groene Prikkel, de Natuurscheurkalender, Odin-Estafette, Yumeko en vereniging De Zondagsschilders.
Overige partners: Garlic, het Mozeshuis en anderen.

Samenvatting:

Wat?
Uitreiking Duurzaam Dichten Poëzieprijs 2013 in de vorm van een concert met 5 wereldpremières, de onthulling van twee kunstwerken en een duurzaamheidsmarkt.

Wanneer en waar?
Zondag 3 februari in de Mozes & Aäronkerk, Waterlooplein 207, Amsterdam, van 15 tot 17 u, zaal open 13.30 – 18.15 u (prijsuitreiking). En: vrijdag 1 februari in de Gelagkamer, Nieuwe Herengracht 18, Amsterdam, 16.00 – 17.30 u, zaal open 15 – 19 u (bekendmaking genomineerden).

Vrij toegang – collecte tijdens het programma.

Aanvullende informatie voor de redactie
Een interview met een van de componisten, musici of kunstenaars is mogelijk. Neemt u contact op met Hermen Jan Rijks via ons contactformulier

orkest AYSO op de Dam in Amsterdam

www.duurzaamdichten.nl
Facebook: duurzaamdichten
Twitter: @DuurzaamDichten
www.dezondagsschilders.nl
www.mozeshuis.nl/winteracademie

Hermen - 18 januari, 2013
  • duurzaam dichten voor een bewoonbare aarde

• Impressie Duurzame Gedichtendag 2013

Foto: Tess Jungblut. Klik hier voor meer.

• Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Youtube

Kijk we hebben er een groep collega's bijgekregen! Welkom #klimaatdichters twitter.com/StraverFrank/s…

Op Duurzaam Dichten's Twitter via Twitter for Android

Zoals het is.gedicht5-page-001

Duurzame Gedichtendag 2013 Tweede Prijs. Filmimpressies op Vimeo en Youtube, meer berichten  op Facebook en Twitter.